نصب کابین آسانسور به چه صورت است؟

یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش آسانسور, کابین است. کابین با توجه به نوع کاربری و مکان مورد استفاده, می‌تواند دارای جنس های متفاوتی از جمله شیشه, استیل و… باشد. و هم‌چنین از 4 بخش چهارچوب یا یوک, دیواره, سکو و درب, تشکیل شده است. کابین وظیفه جابه جایی افراد را از طبقه ای به طبقه دیگر را دارد.

 

کابین آسانسور(Car or Cabin) چیست؟

اجزای کابین را در قبل برایتان نام بردیم. چهارچوب کابین, دارای دو بخش یوک بالا و یوک پایین است. سکو نیز, مکانی است که افراد بر روی آن قرار می‌گیرند. دیواره ها, در کابین آسانسور به عنوان محافظ کاربرد دارند. و درب کابین نیز, برای ورود و خروج افراد از کابین آسانسور کاربرد دارد. هرکدام از این بخش ها دارای اهمیت بالایی هستند. پس هرکدام باید به صورت اصولی و تخصصی و هم‌چنین با دقت بالایی نصب شوند, تا مشکلی در عملکرد آسانسور پیش نیاید.

نصب کابین آسانسور

مراحل نصب کابین آسانسور

همان‌طور که گفتیم, این کار باید به دست افراد متخصص انجام شود. زیرا مشکل در هرکدام از اجزا و یا مراحل نصب کابین, باعث کاهش امنیت و ایراد در کارکرد آسانسور می‌شود. اکنون مراحل نصب کابین آسانسور را به طور خلاصه در زیر برایتان نام  می‌بریم:

  1. انتخاب آسانسور مناسب
  2. نقشه کشی آسانسور
  3. بررسی جزئیات آسانسور
  4. بتن ریزی
  5. آهن کشی
  6. تنظیم ستون ها
  7. اضافه کردن کالسکه
  8. بالا بردن پایه آسانسور
  9. تنظیم محفظه
  10. انجام سیم کشی
  11. تست عملکرد آسانسور

انتخاب آسانسور مناسب

قبل از شروع نصب آسانسور شما باید مطمئن شوید که آسانسور مناسب و مدنظر خود را به درستی انتخاب می‌کنید. شما می‌توانید با توجه به مکان و محیطی که آسانسور قرار است در آن نصب شود, آسانسور مطلوب خود را انتخاب کنید. هم‌چنین نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید, کابین آسانسور است. شما باید قبل از نصب, با دقت کابین را بررسی کنید. و به اندازه کابین, سرعت و ویژگی های ایمنی آسانسور توجه ویژه ای داشته باشید. و سعی کنید برای انتخاب آسانسور موردنظر خود وقت زیادی بگذارید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین آسانسور را برای ساختمان خود انتخاب و نصب کنید.

بررسی نقشه کشی آسانسور

پس از انتخاب آسانسور مناسب برای ساختمان خود, باید نقشه کشی آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید. معمولا شرکت سازنده آسانسور نقشه کشی را بررسی می‌کند. زیرا این کار مرحله ی بسیار مهمی از نصب آسانسور است. زیرا با بررسی نقشه کشی آن, می‌توانند از تمامی اندازه گیری ها و جزئیات آسانسور آگاه باشند. تا بتوانند از بروز هر گونه مشکل و ایرادی جلوگیری کنند.

بررسی جزئیات آسانسور

هر شرکت سازنده آسانسور باید از نوع ساخت چاهک آسانسور اطمینان کامل داشته باشد. باید مطمئن باش که چاهک آسانسور به بهترین نحو طراحی و هم‌چنین به بهترین نحو طراحی شده باشد. و در صورت مشاهده هر گونه اشکال, آن را برطرف کند. اجزای دیگری از جمله متعلقات مکانیکی و الکتریکی, ایمنی آسانسور, دیواره ها, محل نصب تابلو فرمان و بسیاری موارد دیگر باید مورد بررسی شرکت قرار گیرند.

بتن ریزی کف چاه آسانسور

پس از اتمام بررسی تمام جزئیات آسانسور, باید بتن ریزی کف چاه آسانسور صورت گیرد. برای بتن ریزی کف چاه, باید به شرایط ساختمانی و نوع آسانسور دقت کرد. و به این موارد توجه بسیاری داشت. تا بتوان از این مرحله نیز با موفقیت عبور کرد.

آهن کشی چاه

در این مرحله, سازه های فلزی نصب می‌گردند. و این کار برای قرار گرفتن درست ریل های وزنه و ریل های راهنما انجام می‌گیرد. توجه داشته باشد که همانطور که گفتیم تمامی این مراحل باید به وسیله افراد با تجربه و متخصص انجام شود. تا بتوان از ایمنی کامل آسانسور اطمینان حاصل کرد.

تنظیم ستون های آسانسور

قبل از انجام این مرحله, باید مشاوره لازم در زمینه موقعیت قرار گیری مناسب برای آسانسور انجام گیرد. توجه کنید که مکان نصب آسانسور باید به گونه ای باشد که فضای کافی جهت عبور و مرور عملیات کارگران را نیز داشته باشد. هم‌چنین باید دارای فضای مناسب برای بارگیری و جابه جایی بار داشته باشد. و پس از آنکه به صورت دقیق و مناسب این فضاها در نظر گرفته شدند, ستون های آسانسور در مکان مناسب خود نصب می‌شود.

بالابردن پایه درایو آسانسور

برای انجام این مرحله, باید یک پایه مکانیکی در نصب شود. این پایه باید در بالای ستون ها قرار گیرد. و این درایو در باید موقعیت مناسبی نصب و پیچ شود. و در آخر به تکیه گاه های اصلی جوش شود.

سیم کشی قطعات

امروزه با پیشرفت تکنولوژی, تمامی آسانسورها را می‌توانید به راحتی و به صورت الکتریکی کنترل کنید. و پس از اتمام نصب کابین, سیم کشی قطعات باید توسط تکنسین انجام گیرد. و تکنسین باید مطمئن شود که آسانسور نصب شده, با استفاده از یک سوئیچ, فعال می‌شود.

تست عملکرد آسانسور

در نهایت و اتمام تمامی مراحل توسط متخصص, عملکرد آسانسور باید تست و بررسی شود. تا از ایمن بودن و کار کردن تمامی اجزای آسانسور به درستی اطمینان حاصل کرد. هم‌چنین باید مطمئن شوید که آسانسور شما مطابق با استاندارهای لازم کار می‌کند. و پس از انجام تست, آسانسور شما آماده است و شما می‌توانید با خیالی راحت از آن استفاده کنید.

نتیجه گیری

همان‌طور که چندین مرتبه در این مقاله تاکید کردیم, انجام تمامی مراحل نصب کابین آسانسور نیازمند یک فرد متخصص و مجرب است. نصب آسانسور کاری است که باید به دقت فراوانی انجام گیرد. و هم‌چنین در نصب آسانسور باید اجزای و قطعات مناسب و استاندارد و با کیفیت بالا استفاده کرد.

شرکت آسانسور اوج الوند کیهان بهترین شرکت در زمینه فروش و نصب انواع آسانسورها در کرمان و شهرهای اطراف آن است.

فهرست مطالب