درب آسانسور چیست؟ انواع آن

یکی از مواردی که باید هنگام نصب به آن توجه ویژه ای داشت, نصب درست و دقیق درب آسانسور(Elevator Door) است. گاهی اوقات نصب بد و اشتباه درب آسانسور باعث ایجاد مشکلات و خطراتی می‌شود. البته درب آسانسور نیز مانند کابین آسانسور انواعی دارد. که در ادامه این مقاله برای شما به طور کامل شرح می‌دهیم.

تعریف درب آسانسور

درب آسانسور یکی از اجزای مهم آسانسور است. که باعث حفظ و افزایش امنیت آسانسور می‌شود. و هم‌چنین این قسمت جنبه تزئینی نیز دارد. و نصب این بخش از آسانسور باعث ایجاد مشکل های زیاد و مکرر در کارکرد آسانسور می‌شود. انواع درب آسانسور با توجه به کاربرد و عملکرد, به چندین دسته تقسیم بندی می‌شوند. که هر کدام از دسته ها نیز به انواع دیگری تقسیم می‌شوند.

انواع درب آسانسور

به طور کلی به دو نوع دسته بندی می‌شود. 1- درب طبقه 2- درب کابین

  • درب طبقات:

این نوع درب, چاه آسانسور را از طبقات جدا می‌کند. و هم‌چنین از مهم ترین وظیفه آن, حفاظت از افراد و جلوگیری از سقوط آن ها در چاه آسانسور است. در واقع این درب, دسترسی افراد را به چاه آسانسور قطع و محدود می‌کند. این درب در بین طبقات بسته است و تنها هنگامی که آسانسور در طبقه مورد نظر به طور کامل متوقف شد, باز می‌شود. اندازه و نوع این درب, نیز با توجه به نوع کاربرد آن متفاوت است. و باید هنگام نصب به استاندارهای موجود توجه کرد.

  • درب کابین:

در اغلب ساختمان ها تعداد درب کابین یک عدد است. اما با توجه با تعداد ورودی و خروجی از کابین آسانسور, تعداد آن متغیر است. این نوع درب همراه با کابین آسانسور بین طبقات جابه جا می‌شود. و فقط هنگامی که کابین آسانسور در طبقه ای به طور کامل متوقف شد, درب کابین باز می‌شود. به محض شروع حرکت کابین آسانسور این درب فورا بسته می‌شود تا امنیت مسافران را در کابین آسانسور حفظ کند. این نوع درب دارای دو نوع تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است. و اجزای آن:

  • کنتاکت
  • سیل درب
  • تسمه
  • کفشک ها
  • قرقره ها
  • لته ها
  • چهارچوب

همانطور که گفتیم, درب کابین به دو نوع تقسیم بندی می‌شود. در زیر می‌خواهیم این دو مورد را توضیح دهیم.

  • درب تمام اتوماتیک:

همان‌طور که از نام آن مشخص است, هم درب کابین و هم درب طبقات به طور خودکار کار می‌کنند و باز و بسته می‌شوند. درب های اتوماتیک نیز انواعی دارند. ار جمله : تلسکوپی و سنترال. که در نوع تلسکوپی آن, درب, فقط از یک طرف باز و بسته می‌شود. اما در نوع سنترال آن, درب از قسمت وسط آن باز و از قسمت کناره ها بسته می‌شود. درب های اتوماتیک ویژگی ها و مزایای زیادی را دارا می‌باشند. از جمله این ویژگی ها می‌توان به سرعت بالا و صدای بسیار کم و هم‌چنین سادگی در استفاده نام برد.

  • درب نیمه اتوماتیک:

امروزه از درب های نیمه اتوماتیک استفاده کمتری می‌شود. این نوع درب ها به وسیله نیرویی به نام نیروی مکانیکی ,که در واقع منظور از نبروی مکانیکی همان هل دادن در توسط مسافر است, باز و بسته می‌شوند. این درب ها در واقع درب لولایی می‌باشند که مسافر با اعمال نیروی خود آن را به حرکت در می‌آورد. به طور کلی تر این نوع آسانسور شامل درب طبقات از نوع لولایی و درب کابین از نوع تلسکوپی می‌باشد که درب کابین به طور اتوماتیک باز و بسته می‌شود.

انواع درب آسانسور ازلحاظ چگونگی باز و بسته شدن

در قبل این نوع  درب ها را به صورت خلاصه توضیح دادیم. اکنون به طور کامل این 4 نوع درب که شامل درب لولایی, درب عمودی, درب کپسولی و درب سنترال می‌باشد را شرح خواهیم داد.

  • درب عمودی:

این نوع درب ها معمولا در آسانسورهایی که با استفاده از آن ها بار جابه جا می‌شود, استفاده می‌شوند. درب عمودی در راستای عمود و از پایین به بالا باز می‌شود. و برای بسته شدن نیز برعکس این عمل انجام می‌گردد. و باز و بسته شدن این نوع در نیز می‌تواند به صورت دستی یا نیروی مکانیکی و یا به صورت موتوری یا نیروی الکترومکانیکی باشد.

  • درب لولایی:

این درب ها قدیمی ترین نوع درب ها می‌باشد. و معمولا در آسانسور های کوچک کاربرد دارند. این درب فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. پس می‌توان این مورد را یکی از مزایای آن در نظر گرفت. اما این درب ها معایب زیادی دارند. از جمله مسدود کردن راهرو, سختی زیاد جهت باز شدن, عدم کاربرد برای کودکان و افراد ناتوان و سالمندان و….

درب آسانسور

  • درب سنترال:

درب سنترال دارای دو لنگه مجزا هستند که به صورت مماس در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. و این نوع درب ها به صورت کشویی باز و بسته می‌شوند. و هم‌چنین دارای سرعت عملکرد بالا هستند. اما از معایب آن, کار نکردن چشمی درب آسانسور است.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم درب آسانسور با توجه به کارکرد و گاهی اوقات به توجه به جنبه ظاهری شان, انواع و اقسام متفاوتی دارند. اما دقت داشته باشید که  در نصب آن از افراد متخصص کمک بگیرید. زیرا نصب درب آسانسور یکی از مراحل مهم است و هر خطا یا اشتباهی در آن موجب ایجاد خطرات و مشکلات زیادی می‌شود.

شرکت آسانسور اوج الوند کیهان بهترین شرکت در زمینه فروش و نصب انواع آسانسورها در کرمان و شهرهای اطراف آن است.

فهرست مطالب