آسانسور بیمارستان چگونه است؟

هنگامی که آسانسورها را بر اساس کاربردشان تقسیم بندی می‌کنیم, آسانسور بیمارستان یکی از مهم ترین انواع آسانسورها است. این نوع آسانسورها برای جابه جایی بیماران و یا جابه جایی برانکارد طراحی و ساخته شده اند. آسانسورهای بیمارستان باید با امنیت کامل و طبق استاندارها ساخته شده باشند. شخصی که آسانسور را طراحی می‌کند باید به تمام جابه جایی های ممکن توسط این آسانسور دقت کامل داشته باشد. از جمله باید تعدا مسافرانی که سوار می‌شوند و تخت هایی که باید به وسیله این آسانسور جابه جا شوند, را در نظر بگیرد. و امنیت کامل را تامین کند. هم‌چنین این آسانسور باید برای عبور و مرور افراد معلول و ویلچرها مجهز شده باشد. در نتیجه کابین این آسانسورها باید دارای ابعاد زیادی باشد تا برانکارد یا تخت به راحتی در آن جای گیرد.

کاربرد آسانسور بیمارستان

آسانسورها به طور کلی دو نوع کارکرد دارد.

  1. آسانسورهایی که بیماران را جابه جا می‌کنند و یا وسایل را جابه جا می‌کنند.
  2. آسانسورهایی که عموم مردم از جمله کارمندان بیمارستان و عیادت کنندگان را جابه جا می‌کنند.

این دو نوع جابه جایی نباید با یکدیگر تداخل داشته باشند و دو آسانسور باید از یکدیگر جدا باشند. زیرا ممکن است هم زمان با ورود عیادت کنندگان به بیمارستان, یک بیمار اورژانسی نیز به بیمارستان وارد شود. پس ممکن است در عبور و مرور اختلالی ایجاد شود. حتی الامکان برای بیماران غیراورژانسی پیشنهاد می‌شود که از آسانسور عمومی استفاده کنند. تا از ایجاد ترافیک در آسانسور برای بیماران اورژانسی جلوگیری کنند.

ابعاد کابین آسانسور بیمارستان برای حمل برانکارد یا تخت

همان‌طور که گفتیم, آسانسورهای بیمارستان در درمانگاه ها, کلینیک ها, بیمارستان ها و …. کاربرد دارند و اغلب در حال جابه جایی برانکارها هستند پس باید ابعاد کابین آنها زیاد باشد تا برانکارد در آن جای گیرد. هم‌چنین علاوه بر برانکارد, افراد و پرسنلی که همراه آن هستند نیز باید در کابین آسانسور جای گیرند. طبق استاندارهای ساخت آسانسور بیمارستان, عرض کابین باید 1100 میلی متر , و عمق آن نیز 1100 میلی متر و ارتفاع 2100 میلی متر باشد. هم‌چنین درب های کابین آسانسور که یکی از مهم ‌ترین اجزای آن هستند, باید دارای عرض 900 میلی متر و ارتفاع 200 میلی متر باشند. و بر اساس استاندارها, بهترین نوع درب, درب تلسکوپی و از وسط باز شو می‌باشد.

انواع آسانسورهای بیمارستان بر حسب وزن

آسانسورهای بیمارستان بر اساس وزن به چند دسته تقسیم می‌شوند که کابین هرکدام نیز ابعاد متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

  • آسانسوربیمارستان تخت بر 1600 کیلوگرمی
  • آسانسور بیمارستان تخت بر 2000 کیلوگرمی
  • و آسانسور بیمارستان 2500 کیلوگرمی

ویژگی های آسانسور بیمارستان

محلی که آسانسورهای بیمارستان در آن تعبیه و ساخته می‌شوند, باید مناسب باشد. و در مکانی باشد که در دسترس عموم باشد و هنگام موارد اورژانسی نیز سریعا قابل دسترسی پرسنل باشد. کارشناسی که آسانسور را طراحی می‌کند, باید از طرز کار بیمارستان آگاهی کامل را داشته باشد و میزان رفت و آمدها به آسانسور مورد نظر را در نظر داشته باشد. و هم‌چنین باید از تخلیه مواد زائد, انتقال لباس های تمیز و چرک و هم‌چنین ورود و خروج بیماران اورژانسی و بارگیری برخی وسایل به بیمارستان نیز دقت بالایی داشته باشد. و نکته مهمی که باید دقت داشته باشد, این است که آسانسور بیمار بر با آسانسور عمومی جدا باشد. زیرا این کار از انتقال امراض واگیردار به  عموم مردم و هم‌چنین بیماران جلوگیری می‌کند. . داخل کابین آسانسور باید به گونه ای باشد که قابلیت تمیز کردن و شستو شو را داشته باشد. و برای تزئینات داخلی آن از قطعات بزرگ استفاده شود. هم‌چنین مسیری که افراد درون آسانسور عمومی و آسانسور تخت بر با یکدیگر تداخل نداشته باشد.

سرعت آسانسور بیمارستان

حرکت آسانسور باید آرام و توقف و شروع حرکت آن به صورت کاملا نرم باشد. و هم‌چنین شتاب گیری آن باید بسیار کم باشد. به علاوه حرکت درب های آسانسور باید به گونه ای باشد که ورود و خروج افراد به صورت کاملا ایمن انجام گیرد. رعایت این گونه استانداردها در ساخت و طراحی آسانسور, باعث می‌شود آسانسور, یک آسانسور با کیفیت و ایمن باشد. سرعت آسانسورهای بیمارستان باید به گونه ای باشد که مسافران و یا عیادت کنندگان بیش‌تر از 30 ثانیه منتظر آسانسور نمانند.

نتیجه گیری

آسانسور بیمارستان یکی از مهم ترین انواع آسانسورها است. این آسانسور نقش حیاتی را در بیمارستان ها ایفا می‌کند. این نوع آسانسور برای جابه جایی بیماران و برانکاردها و یا تخت ها استفاده می‌شوند. و نکته قابل توجه این است که در بیمارستان ها باید آسانسوری که مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد با آسانسور در موارد اورژانسی مورد استفاده قرار می‌گیرد, از یکدیگر جدا باشند. و در مسیر یکدیگر نباشند. سرعت آسانسورهای بیمارستان نیز باید بسیار آرام و نرم باشد تا برای بیماران داخل آن مشکلی را ایجاد نکند. هم‌چنین این آسانسور ها بسیار ایمن بوده و از کیفیت بالایی برخوردارند.

شرکت آسانسور اوج الوند کیهان بهترین شرکت در زمینه فروش و نصب انواع آسانسورها در کرمان و شهرهای اطراف آن است.

فهرست مطالب