بالابر سالمندان چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟

افزایش سن باعث کاهش حجم عضلات بدن می‌شود. که باعث ایجاد نوعی بیماری به نام سارکوپنیا می‌شود. این نوع بیماری باعث کاهش تراکم استخوان و آمادگی جسمانی و تغییرات زیادی در جسم فرد ایجاد می‌کند. و اگر برای مقابله با این بیماری هیچ گونه اقدامی انجام نشود, بیماری تشدید می‌شود و باعث ایجاد آسیب های بسیار زیادی در جسم و قدرت بدنی فرد می‌شود. برای این نوع بیماران و هم‌چنین سالمندان, نوعی بالابر پله رو وجود دارد. که می‌توانند با استفاده از آن در بین طبقات به راحتی جابه جا شوند. بالابر سالمندان برای بیمارستان ها, درمانگاه ها, خانه های دوبلکس و …. کاربرد دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با این نوع بالابر آشنا کنیم.

بالابر سالمندان چیست؟

همانطور که گفتیم بالابر سالمندان, بالابری است که به افراد ناتوان به خصوص سالمندان کمک می‌کند که در بین طبقات مختلف جابه جا شوند. این نوع بالابر با توجه به نوع موتور, ارتفاع و ویژگی های دیگر انواع مختلف و در نتیجه قیمت های متفاوتی را شامل می‌شود. هم‌چنین سرعت هر نوع بالابر متفاوت است. به عنوان مثال, 0.15 متر بر ثانیه حرکت می‌کنند. بالابر سالمندان می‌تواند ظرفیت حدود 127 کیلوگرم را تحمل کند. و دارای یک کمربند ایمنی برای افزایش امنیت در این نوع بالابر است. این بالابر مانند آسانسور دارای سیستم ترمز است که هنگام قطع شدن برق می‌توان از آن استفاده کرد. از بالابر سالمندان هم به صورت ایستاده و هم به صورت نشسته می‌توان مورد استفاده قرار داد.

انواع بالابر سالمندان به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

  • بالابر چرخشی
  • بالابر هیدرولیکی
  • بالابر سالمندان ویلچر بر
  • بالابر پله ای نوع خانگی
  • بالابر ایستاده

در ادامه درباره انواع بالابر سالمندان توضیحات بیشتری خواهیم داد.

  • بالابر سالمندان برقی:

این نوع بالابرها دارای جک برقی هستند. با استفاده از آن می‌توان بیماران با هر وزنی را از روی تخت خواب یا هر جای دیگر بلند کرد. و به مکان دیگری جابه جا کرد. با استفاده از این نوع بالابر هیچ فشاری به پرستار وارد نمی‌شود. و او به راحتی می‌تواند با نصب جلیقه بیمار به روی فرد, آن را جا به جا کند. نکته مهم درباره بالابر برقی آن است که نیازی به برق و سیم برق ندارد. و تنها با استفاده از یک باتری قابل شارژ, می‌تواند برای ساعت های طولانی کار کند. و هم‌چنین این باتری می‌تواند برق جک ها را تامین کند.

بالابر مکانیکی سالمندان:

این نوع بالابر اغلب برای استفاده افراد سالمند و معلول قرار می‌گیرد. بالابر مکانیکی نیز مانند بالابر برقی, دارای جلیقه است. که پرستار آن را بر روی بدن فرد نصب, و آن را به راحتی جابه جا می‌کند.

بالابر سالمندان و معلولین چه ویژگی هایی دارد؟

این نوع بالابر دارای ویژگی های زیادی است. و کمک های بسیاری می‌تواند به افراد ناتوان بکند. چند مورد از آن را برای شما در زیر نام می‌بریم.

  • حرکت به صورت کاملا آهسته و نرم, به گونه ای که به فرد هیچ گونه اضطرابی وارد نشود.
  • دارای ترمز اضطراری یا پاراشوت برای مواقع ضروری از جمله هنگام سقوط
  • توانایی قرارگیری ویلچر و سایر وسایل توانبخشی بر روی بالابر
  • دارای خط تلفن و یا یک راه ارتباطی هنگام مواقع اضطراری و یا قطعی برق
  • دارای یک سیستم باطری ذخیره برای حرکت, هنگام قطع شدن برق

نکات مهم درباره بالابر خانگی سالمندان

هنگام استفاده از هر نوع بالابری حتما باید نکاتی را رعایت کرد. تا از بروز هر گونه آسیب و خطر احتمالی جلوگیری شود. در قبل, درباره بالابرهایی که در بیمارستان ها برای سالمندان و افراد ناتوان استفاده می‌شد, صحبت کردیم. اکنون می‌خواهیم درباره بالابرها و یا آسانسورهای خانگی که برای سالمندان استفاده می‌شود, توضیح دهیم.

بالابر خانگی سالمندان

  • دارای کابین باشد:

هنگام خرید بالابر سالمندان خانگی حتما توجه داشته باشید که بالابر مورد نظر دارای کابین باشد. زیرا این نوع بالابرها دارای امنیت بالایی هستند. و به دلیل آنکه سالمندان از آن استفاده می‌کنند, بهتر است که دارای کابین باشد. البته این نکته باید توجه کنید که بالابرهای دارای کابین دارای قیمت بالاتری نسبت به بالابرهای بدون کابین هستند. اما درعوض امنیت بیشتری را تامین می‌کنند.

  • بالابر باید ایمنی بالایی داشته باشد:

همانطور که گفتیم تامین ایمنی در بالابر سالمندان نکته مهمی است که حتما باید رعایت شود. قبل از خرید و نصب بالابر موردنظر, باید حتما از ایمنی تمام تجهیزات آن اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال باید مطمئن شوید بالابر دارای پاراشوت باشد. یا به عنوان مثال اگر بالابر موردنظر هیدرولیکی است, باید سیستم هیدرولیکی آن کاملا ایمن باشد. هم‌چنین باید مقدار وزنی که بالابر می‌تواند تحمل کند را در نظر بگیرید.

  • حرکت بالابر با سرعت مناسب و روان باشد:

با افزایش سن, روحیه سالمندان حساس تر می‌شود. در نتیجه بالابری که استفاده می‌کنند باید حرکت بسیار نرم و آرام داشته باشد. که سالمندان بر روی آن احساس ناراحتی نکنند. البته اکثر بالابرهای سالمندان دارای حرکت استاندارد و آهسته هستند. اما با این حال باید قبل از خرید این گزینه را نیز بررسی کنید.

شرکت آسانسور اوج الوند کیهان بهترین شرکت در زمینه فروش و نصب انواع آسانسورها در کرمان و شهرهای اطراف آن است.

فهرست مطالب