مراحل نصب و راه اندازی آسانسور

یکی از مراحل مهم جهت داشتن یک آسانسور خوب و ایده آل, نصب و راه اندازی درست و اصولی آن است. اگر می‌خواهید آسانسورتان را با ایمنی بالا  نصب کنید, نباید این مرحله را دست کم بگیرید. اغلب اتفاقاتی که معمولا برای آسانسورها رخ می‌دهد, ناشی از نصب نادرست آن ها است. در ادامه قصد داریم, شما را با مراحل دقیق نصب و راه اندازی آسانسور آشنا کنیم.

  • طراحی نقشه و مکان یابی آسانسور:

در مرحله اول باید مکانی که آسانسور می‌خواهد راه اندازی شود, مشخص شود. این مرحله حتما باید توسط یک مهندس معمار انجام شود. با توجه به آن که آسانسور باید با دقت بالا و طبق تمامی استانداردهای جهانی نصب و راه اندازی شود, باید از حرفه ای بودن و مورد اطمینان بودن مهندسان و کارشناسانی که در نصب آسانسور نقش دارند, اطمینان حاصل نمایید.

یک مهندس معمار باید مکان آسانسور را به گونه ای تعبیه کند که آسانسور در بهترین مکان ممکن ساختمان قرار گیرد. به عنوان مثال بهتر است که در کنار راه پله و به صورت یک برآمدگی نصب شود. بعضی از آسانسورها ممکن است به دلیل نوع نقشه ساختمان, دارای چندین درب در جهت های متفاوت باشند.

اما آیا می‌توان برای آپارتمان های قدیمی نیز آسانسور نصب و راه اندازی کرد؟ نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان های قدیمی نیز امکان پذیر است. پس نیازی به نگرانی نیست. تنها گاهیاوقات ممکن است که بخش کوچکی از ساختمان را از دست بدهید. اما در عوض, با این کار به ارزش ساختمان شما افزوده خواهد شد.

  • آماده سازی کف چاله آسانسور:

برای نصب و راه اندازی آسانسور باید ارتفاع تا سطح کف سازی را نیز اندازه گیری کرد. این ارتفاع می‌تواند حدود 180 تا 190 سانتی متر باشد. البته میزان این ارتفاع بستگی به نوع آسانسور و مقدار وزنی که می‌تواند تحمل کند, دارد. در واقع کف چاله مکانی برای نصب و قرارگیری برخی از اجزای آسانسور از جمله سینی کابین و بافرها است. در کف چاله یک فضای آزاد نیز برای سرویس کاران آسانسور نیز تعبیه می‌شود. زیرا ممکن است هنگام کار, آسانسور شروع به حرکت کند. در نتیجه سرویس کار آسانسور می‌تواند در این مکان پناه بگیرد و از آسیب دیدگی جلوگیری کند. در نتیجه برای امنیت بیشتر بهتر است که هنگام نصب آسانسور, این مکان نیز لحاظ شود.

نصب و راه اندازی آسانسور

  • آهن کشی و نصب ریل آسانسور:

جهت نصب ریل آسانسور, آهن کشی انجام می‌شود. که یکی از اصلی ترین مراحل نصب و راه اندازی آسانسور است. در نتیجه این مرحله باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. در صورتی که آهن کشی و نصب ریل آسانسور به درستی انجام شود, هیچ گونه لرزش و تکان حین حرکت آسانسور رخ نخواهد داد. این مرحله نیز یکی از مهم ترین مراحل جهت حفظ ایمنی افراد داخل کابین به شمار می‌آِید.

آهن کشی آسانسور با نام های دیگری از جمله ریل کشی, ستون کشی و شاسی کشی نیز شناخته می‌شود. به علاوه در این مرحله تحمل وزن آسانسور توسط دستگاه های تخصصی محاسبه می‌شود. و در نتیجه با توجه به میزان تحمل وزن هر آسانسور, آن را به صورت چهار یا شش ستونه نصب می‌کنند.

  • نصب درب آسانسور:

این مرحله در واقع همراه با مرحله آهن کشی انجام می‌شود. در نتیجه فضایی که برای درب آسانسور تعبیه می‌شود نیز باید با دقت بالایی اندازه گیری و نصب شود. در مرحله نصب درب آسانسور, دو نوع درب داریم:

  • درب طبقات:

این نوع درب, برای هر طبقه به صورت جداگانه نصب می‌شود.

  • درب کابین:

این درب همراه کابین آسانسور نصب شده و بین طبقات حرکت می‌کند.

به طور کلی درب آسانسور باید به طور تراز شده نصب گردد. و اگر مراحل شاقول کاری و نصب براکت ها به طور صحیح و درست انجام نشوند, به مرور زمان درب آسانسور به سختی باز و بسته خواهد شد.

  • نصب اجزای مکانیکی آسانسور:

این مرحله خود, به مراحل دیگری تقسیم بندی می‌شود. که هر کدام از این مراحل مانند مراحل قبل باید با دقت زیاد و مطابق با استاندارها نصب و تعبیه شوند. از جمله مراحل نصب مکانیکال آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نصب موتور آسانسور
  • نصب کابین آسانسور
  • نصب پاراشوت (ترمز اضطراری) آسانسور
  • نصب گاورنر آسانسور
  • و…
  • دریافت استاندارد آسانسور

پس از مرحله برق کشی آسانسور, اخرین مرحله جهت نصب و راه اندازی آسانسور, دریافت استاندارد آن است. که دریافت آن کاری زمان بر و طولانی است. در نتیجه بهتر است این کار را به یک شرکت مهندسی آسانسور مورد اعتماد بسپارید. این شرکت ها درباره دریافت استاندارهای لازم برای آسانسور, اطلاعات بالایی دارند. و در صورت نیاز می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

شرکت آسانسور اوج الوند کیهان بهترین شرکت در زمینه فروش و نصب انواع آسانسورها در کرمان و شهرهای اطراف آن است.

فهرست مطالب