چگونگی نصب پاراشوت آسانسور

یکی از بخش های مهم هنگام نصب آسانسور, پاراشوت یا ترمز اضطراری آن است. پاراشوت به صورت یک طرفه و دو طرفه ساخته شده که نوع یک طرفه آن, فقط هنگام سقوط, و نوع دو طرفه آن هم هنگام بالا رفتن و هم هنگام سقوط آسانسور, باعث توقف آن می‌شود. سیستم پاراشوت به گونه ای طراحی شده است که هنگام قطع برق, الکترومغناطیس ها ترمز را به صورت خودکار بسته نگه می‌دارند. و این سیستم باعث می‌شود هنگام قطعی برق, آسانسور سقوط نکند و تنها در جای خود توقف کند.

پاراشوت (ترمز اضطراری) چیست؟

پاراشوت در واقع قطعه ای است که در دو طرف یوک کابین و یا در زیر آن قرار می‌گیرد. و با استفاده از دوفکی خود می‌تواند کابین آسانسور را روی ریل ها متوقف کند. هنگامی که سرعت آسانسور از حد مجاز خود عبور می‌کند و یا احتمال پاره شدن سیم بکسل وجود داشته باشد, این سیستم فعال شده و حرکت آسانسور را متوقف می‌کند.

پاراشوت آسانسور از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این سیستم خود دارای اجزا و بخش های متفاوتی است که با کمک همه این اجزا, سیستم ترمز اضطراری می‌تواند به درستی کار کند. فک های اصطکاکی و قطعات قفل کننده بر روی بدنه نصب شده و باعث عملکرد توقف می‌شوند. به علاوه فک های اصطکاکی با ریل ها به طور مستقیم در ارتباط هستند. وظیفه اهرم بندی ترمز ایمنی آسانسور نیز به عهده پاراشوت است. در زیر سایر اجزای ترمز اضطراری را نام بردیم:

  • گاونر آسانسور
  • سیم بکسل گاونر
  • اهرم فرمان
  • فنرهای نگهدارنده
  • وسیله ایمن برقی
  • کنتانت های ایمنی
  • و…

پاراشوت آسانسور چه وظیفه ای در آسانسور دارد؟

آسانسور با استفاده از سیم بکسل به بالا و پایین حرکت می‌کند. که در زمان قطعی برق و مواقعی که سرعت آسانسور از 1 متر بر ثانیه فراتر رود, سیستم ترمز اضطراری آسانسور فعال شده و از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کند. سیستم پاراشوت آسانسور با استفاده از گاونر, که همان سیستمی است که سرعت آسانسور را کنترل می‌کند, می‌تواند سرعت بیش از حد مجاز را تشخیص دهد در نتیجه ترمز اضطراری بر روی ریل های کابین قفل می‌شود و از سقوط و وقوع حادثه جلوگیری می‌کند.

نصب پاراشوت آسانسور

نصب پاراشوت آسانسور به چه صورت انجام می‌شود؟

فرآیند نصب ترمز اضطراری آسانسور مراحلی دارد که تمامی این مراحل باید با دقت و توسط افراد متخصص انجام شود. تا این سیستم بتواند به درستی کار خود را انجام دهد. مراحل نصب پاراشوت آسانسور را در زیر بررسی می‌کنیم:

  1. ابتدا بلوک های ایمنی را می‌بندند. برقراری ایمنی روی ریل های راهنما بسیار مهم است. فاصله بین ریل و سطح دستگیره باید حدود 386 اینچ باشد.
  2. سپس اهرم فعال کننده ایمنی را تا وقتی که ارتباط بین دستگیره ها و ریل ها برقرار شود, آن را بالا بکشید. دقت کنید که هر چهار دستگیره باید به طور هم زمان با به ریل متصل شوند.
  3. برای آنکه عملکرد صحیح سیستم را بررسی کنید, از تمیز و خشک بودن ریل های راهنما اطمینان حاصل کنید.
  4. همچنین باید از تراز بودن سکو نیز اطمینان حاصل نمایید.
  5. در مرحله آخر باید سرعت موردنظر بررسی شود. به علاوه قسمت بالایی دستگیره ها باید در روبه روی سطح زیرین صفحه بالایی محکم شده باشند. در مرحله تست سرعت آسانسور, هر گونه نقصی در دستگاه نمایش داده خواهد شد.

انواع پاراشوت در آسانسور

پاراشوت ها با توجه به نوع و سرعت آسانسورها, به انواع متفاوتی تقسیم بندی می‌شوند. ترمز اضطراری شامل سه نوع عملکرد آنی, ضربه گیر و تدریجی است. که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

  • پاراشوت دارای عملکرد لحظه ای یا آنی:

همانطور که از نام آن پیداست, عملکرد این نوع بسیار سریع و آنی است. این نوع سیستم پاراشوت آسانسور به سرعت فک ها و ریل ها را به یکدیگر متصل می‌کند و تاثیر آن به صورت لحظه ای و بسیار سریع بر روی کابین احساس می‌شود.

  • پاراشوت دارای عمکرد ضربه گیر:

این نوع پاراشوت دارای شدت بالایی است. در نتیجه در این سیستم جهت خنثی سازی شدت ضربات, از ضربه گیرهای مستهلک شونده استفاده می‌شود. پس با این سیستم شدت و نیروی کمتری به کابین آسانسور و در نتیجه به مسافران آن وارد می‌شود.

  • پاراشوت آسانسور دارای عملکرد تدریجی:

در این نوع پاراشوت, فک ها و ریل ها به آرامی بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند. در نتیجه فرآیند توقف آسانسور و کاهش سرعت آن به آرامی انجام می‌شود. آسانسورهای دارای این نوع پاراشوت, دارای عملکرد تدریجی هستند و در نتیجه تاثیر کمتری روی فک ها اعمال می‌شود.

شرکت آسانسور اوج الوند کیهان بهترین شرکت در زمینه فروش و نصب انواع آسانسورها در کرمان و شهرهای اطراف آن است.

فهرست مطالب